A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error:

Filename: helpers/my_captcha_helper.php

Line Number: 246

شورای اسلامی شهر آران و بیدگل - نمایش اخبار - گزارش کمیسیون اداری مالی شورای اسلامی شهر وشهرداری

بازدید کل: 144682

بازدید امروز: 109

بازدید دیروز: 222

گزارش کمیسیون اداری مالی شورای اسلامی شهر وشهرداری

به گزارش کمیسیون اداری مالی شورای اسلامی و شهرداری آران و بیدگل


1-از سال 1382 تا 1392 مهمترین عنوان درآمدی شهرداری، فروش اموال غیر منقول(زمین) بوده است. به طوری که متوسط 35درصد کل درآمد شهرداری در 10 سال گذشته از محل فروش زمین تامین شده و فروش زمین به عنوان منابع ناپایدار درآمدی، نقش اساسی در توسعه افقی شهر ایفا کرده است. توسعه افقی شهر نیز عملا موجب افزایش هزینه های اداره شهر شده و نظام عرضه و تقاضای زمین را در سطح شهر با چالش جدی مواجه کرده و رشد بی رویه قیمت زمین در سال های اخیر را به دنبال داشته است.
2-سهم درامد حاصل از پروانه های ساختمانی در 10 سال گذشته متوسط 15درصد از درآمد شهرداری را شامل می شده است که در دو سال اخیر و به دلیل رکود حوزه مسکن، این عنوان درآمدی کاهش یافته است. در صورت تداوم رکود در صنعت ساختمان، کاهش چشمگیر در درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی در سال 1393 رخ خواهد داد.
3-سهم کمک های دولت به شهرداری از سال 1382 تا سال 1392 به شدت کاهش یافته است به گونه ای که سهم آن از 15درصد کل درآمد شهرداری در سال 1382 به نیم درصد در سال 1392 کاهش یافته است. این کاهش کمک های دولت به شهرداری ها، شهرداری را در پرداخت هزینه های جاری با مشکل مواجه ساخته است.
4-سهم درآمد اصناف شهر از یک درصد کل درآمد شهرداری در سال 1382 به هفت درصد کاهش یافته است. این در حالی است که درآمد حاصل از اصناف به 160 میلیون تومان در سال 1393 رسیده است که تناسبی با تعداد اصناف سطح شهر آران و بیدگل ندارد. بخشی از اصناف شهر اقدام به پرداخت عوارض نمی کنند به گونه ای که تعداد اصنافی که بدهی های آن ها بابت پرداخت عوارض انباشته شده است سالانه افزایش یافته است.
5-خودیاری شهروندان بابت آسفالت، بلوک فرش و سایر خدمات عمرانی از دو و نیم درصد درآمد شهرداری در سال 1382 به 43درصد در سال 1392 کاهش یافته است. لذا بخش محدودی از هزینه خدمات عمرانی بوسیله شهروندان پرداخت می شود.
6-درآمد حاصل از شهرک های صنعتی در درآمد شهرداری در سال 1392 به کمترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است. به گونه ای که 12درصد درآمد شهرداری را تشکیل می دهد؛ این در حالی است که در سال 1380 بالاترین نسبت درآمد شهرداری مربوط به درآمد شهرک های صنعتی بوده است. ضعف در دریافت مالیات از شرکت های صنعتی مهمترین علت کاهش سهم درآمد های شهرک های صنعتی در بودجه شهرداری بوده است.
7-سهم درآمد نوسازی در بودجه شهرداری، به نیم درصد کل درآمد شهرداری کاهش یافته است به گونه ای که هزینه دریافت درآمد نوسازی تناسب با درآمد نوسازی ندارد. با توجه به تعداد قابل توجه املاک در شهر سهم درآمد نوسازی در مراتب بالاتر از وضعیت فعلی قرار گیرد. بخش مهمی از شهروندان اقدام به پرداخت سالانه عوارض نوسازی نمی کنند در حالی که عوارض نوسازی منبع پایدار درآمدی است که می تواند نقش مهمی در تامین هزینه های عمرانی شهر داشته باشد.
8-سهم درآمد های ناپایدار در 10 سال گذشته به شدت افزایش یافته است. درآمد حاصل از تغییر کاربری و تراکم و کمیسیون ماده 100 در سال 1392 نسبت به سال 1382 حداقل چهار برابر شده است. در حالی که ماموریت کمیسیون ماده 100 جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر است، به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده است. ادامه روند فعلی، معماری شهرسازی شهر آران و بیدگل را تهدید جدی مواجه خواهد کرد. 
9-در سال 1385 هر شهروند آران و بیدگل 327 تومان عوارض نوسازی پرداخته است که این مبلغ در سال 1392 به 1650 تومان رسیده است. این در حالی است که شهرداری بابت جمع آوری زباله، پاکیزگی معابر، نگهداری و توسعه پارک ها و فضای سبز، نگهداری آتش نشانی و یارانه به سازمان اتوبوسرانی خود برای هر شهروند سالانه حد اقل 120 برابر عوارض دریافتی نوسازی هزینه می کند. 
10-افزایش هزینه های جاری ناشی از هدفمندی یارانه مانند آب، برق و گاز، نگهداری وضعیت موجود شهر را با مشکل مواجه ساخته است. 
11-افزایش نیروی انسانی شهرداری در پنج سال گذشته و افزایش پایه حقوق کارگران و کارمندان موجب شده است تا سالانه 30درصد هزینه شهرداری صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شود.
12-در طول 10 سال گذشته مهمترین هزینه عمرانی شهرداری تملک، بویژه تملک در بافت های فرسوده شهر بوده است به گونه ای که 27درصد هزینه های عمرانی شهرداری مربوط به تملک بوده است. افزایش قیمت زمین و مسکن در سال های اخیر امکان تملک را نیز با چالش جدی مواجه کرده است و چون تملک ها به صورت پراکنده در سطح شهر انجام می شده است، برخی پروژه های بافت فرسوده تا کنون 20 سال طول کشیده و پایان نیافته است. افزایش بی رویه قیمت ها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موجب شده تا هزینه های اتوبوسرانی و مینی بوسرانی، نگهداری و توسعه فضای سبز و جمع آوری زباله و پاکیزگی سطح شهر به شدت افزایش یابد در حالی که کمک های دولتی به شهرداری ها به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است. از سویی قدرت اقتصادی خانوارها برای پرداخت هزینه های شهر کاهش یافته است و فرهنگ سازی برای پرداخت عوارض صورت نگرفته است.
13-تداوم وضعیت موجود درآمدی شهرداری ها، از یکسو و افزایش بی رویه هزینه های اداره شهر در سال های آینده موجب خواهد شد تا بخش مهمی از درآمد های شهرداری در امور جاری و حفظ وضعیت موجود شهر هزینه شود و امکان انجام فعالت های عمرانی و ایجاد زیرساخت های جدید به شدت کاهش یابد.

تاریخ ارسال: 1393/5/18
تعداد بازدید: 1161

A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error:

Filename: helpers/my_captcha_helper.php

Line Number: 246

ارسال نظر